Jumat, 19 Maret 2010

TENG-TENG CRIT (Tenguk-Tenguk Crita)

(tulisan ini adalah sebuah refleksi dari kunjungan ke Pesantren Pandanaran Yogyakarta yang dibuat oleh saya, Arivia dan Wahyu )

Suatu sore di sudut keramaian kota, terdengar celoteh ibu-ibu di sela-sela kesibukannya sebagai ibu rumah tangga….

Mereka terusik dengan kondisi pendidikan di negeri ini……

Mbok De : Oalah Gusti…., sekolah kok yo ra ono sing murah. Saya suwe saya angel ragatane. Jarene sekolah ra mbayar yo jeng? Ning kok anakku jik ditariki duit saben wulan ki piye?

Mak’e : Ho’ o e yu. Benul, eh betul…

Mbok De : Ho’o apane? Malah benal benul, minal minul…sapa maneh kuwi? Menteri pendidikan sing anyar? Yen kowe ngomong “ho’o” ki kudu duwe landasan berpikir yang logis dan sistematis, bisa dipertanggungjawabkan secara etis dan teologis?

Mak’e : Sik..sik…sabar mbakyu…ngene loh,urip kuwi wis ruwet, ojo digawe tambah ruwet kaya ngene iki, engko saya kuru awakku. Dadi mangkene lho mbakyu critane, aku setuju pendapatmu, sekolah pancen gratis, ning sing gratis kuwi mung SPP…nah liyane kuwi yo tetep mbayar…kayata: dhuwit buku, seragam apa maneh sing jenenge jajan…dll.

Mbok De : Hmmph….Duh Gusti…arep pinter wae kok yo ngentekke ragat, dibelani adol sapine tanggane kok ya urung eneng hasile?

Mak’e : Waduh…sik-sik, lakok dadi ngomonongno adol sapi?

Mbok De : Hehehehe..kok yo ditanggepi serius jeng, mbok ya up-grade memori sense of humor ngono loch!!

Mak’e : Hehehehehehe…ok, back to our topic. Yen tak pikir-pikir, jan-jane pendidikan ki gawe apa toh???

Mbok De : What? Astaganabonar…kowe gek tas kepikiran?? Yo gawe nggolek kerja toh yo...

Mak’e : Lhah, yo ora mung kuwi…tapi, esensi dari pendidikan itu sendiri loch Mbakyu??

Mbok De : Opo kuwi?? Lah njuk gawe apa?

Mak’e : I ask u, kok malah gantian You ask me?? Lhah dalah….

Wah..jan mak nyus tenan, lah kae anakku sing paling ayu dewe teko..mugo-mugo iso memberi pencerahan…rugi yen ora, aku yo wis entek ragat akeh…

Anak’e : Sugeng sonten Budhe…and my mak. Wah, ki lagek ngomongke apa toh serius tenan?

Mak’e : Ngene-ngene, iki mau makmu karo Budhe mu lagek berefleksi soal pendidikan, wis ngono pendidikan kuwi ra iso dirasake kabeh wong. Jan-jane gunane pendidikan ki opo tho? Jarene kowe ki calon sarjana…

Anak’e : Hm…piye yo mak. Aku tak berusaha menjelaskan, berdasarkan hasil kunjunganku mau di Pondok Pesantren Sunan Pandanaran…ada satu hal baru tentang pendidikan. Yaitu, bahwa pendidikan bukan hanya untuk memberi pengetahuan dan mendapatkan pekerjaan tetapi juga pijakan moral dan spiritual, ada keseimbangan di antara keduanya. Dan sebenarnya perlu disadari bahwa pendidikan itu menyadarkan manusia akan dirinya dan peranan di alam semesta ini.

Hening sejenak…………………………………………………………………………………..

Mbok De : Haduh…haduh…tibakne luas yo jangkauan pendidikan kuwi. Tak pikir mung nggon tataran kognitif tok tibane luas yo…menyangkut manusia secara utuh dalam relasinya dengan ciptaan yan lain..

Mak’e : Ho’oh…Jan jane ide tentang pendidikan kuwi jan luhur nan mulia, nanging realitane aku kok ra iso ngrasakke feel sing koyo ngono…ora usah adoh-adoh, kowe wae nduk sing wis ngicipi pendidikan rasane kok ora merepresentasikan sing kaya mbok omong maeng??

Anak’e : Oalah mak…kan jarene proses….aku kan jik sinau…hehehehe..

Mak’e : Trus kapan kuwi dihayati ning uripmu?

Mbok De : Lha yo jarene Koes Plus kae jeng…

Mak’e : Apa kuwi? Kok eneng plus-plus…

Mbok De : Kapan…kapan….Kapan? Yo kapan-kapan…

Anak’e : Mantaff mbok’e….

Mak’e : Loch….Loch…piye to?? Lha kok kabur…

Percakapan ini barangkali terjadi dalam realita sesehari, namun jarang kita dengar karena telinga kita tertutup deru dan hiruk pikuknya kota dengan segala kemajuannya. Kita selalu berfikir bahwa apa yang dirasakan oleh orang-orang dalam percakapan ini hanya dialami oleh golongan tertentu saja, padahal ini masalah kita bersama. Mau melihat ruang terdalam tentang pendidikan. Yah, mungkin ini sekelumit upaya membangunkan manusia dari tidur lelapnya dalam ranah pendidikan…apa iya yang selama ini kita lihat adalah sebuah proses pendidikan atau…sekedar transfer pengetahuan? Produksi mesin-mesin yang bernama pelajar yang tidak memiliki kesadaran akan hidup bersama? Atau sistem pelegalan penjarahan uang orang tua?

Pembicaraan di atas akan tetap menjadi pertanyaan terbuka, ideal tentang pendidikan sudah ada, tetapi bagaimana dengan realita di lapangan?

Refleksi ini bukan untuk menggurui siapapun, mendeskripsikan mutlak sebuah konsep pendidikan, namun sedikit menggugah kita untuk sadar akan makna dari pendidikan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar